::Sila Ambil Nombor Anda::

::Jom Baca Entri Menarik Mereka::

03 May 2011

Fakta Menarik Mengenai Milo

Aku yakin yang semua orang memang minum Milo. Tak kisahla minat ke tak, tapi aku rasa semua orang mengakui Milo tu memang sedap kan? Haa, sekarang aku nk bagi beberapa fakta menarik mengenai Milo sebagai penambah ilmu korang. 

1) Di perkenalkan pada tahun 1934, oleh seorang ahli kimia industri Australia, Thomas Mayne di Sydney Royal Easter Show.


Tin Milo pada tahun 1940
2)  Thomas Mayne sangat membenci kopi dan disebabkan itu beliau membuat kajian dan menghasilkan Milo.

3)  Produksi Milo bermula di New South Wales.

4)  Pada awalnya, Milo tidak mendapat sambutan di kalangan rakyat Australia kerana rasanya yang begitu asing.

5)  Nama Milo itu sendiri diambil dari atlet Greek terkenal iaitu Milo of Crotona disebabkan kelagendaan kekuatannya. lol?

Milo of Crotona

6)  Bentuk asal Milo sering berubah - ubah demi mendapat bentuk yang paling sesuai.

7)  Di Trinidad & Tobago (dan sekitar kepulauan Caribbean), Milo dinikmati secara panas.


Kopi Panas. Layan layan. 

8)  Milo sememangnya direka untuk memberi tenaga kepada rakyat Australia terutamanya atlet atlet mereka.

9)  Malaysia dan Singapura adalah negara yang cukup popular dengan Milo.

10)  Tiada kajian yang sahih mengenai kesan memakan Milo secara terus (ratah) mampu mengakibatkan penyakit buasir.

11)  Rasa dan bentuk Milo adalah berbeza mengikut negara.

Perbezaan bentuk Milo mengikut negara


12)  Kini, kajian telah membuktikan tiada seorang pun di dunia yang tidak mengenali perkataan Milo.

13)  Milo adalah minuman yang sangat popular di Nigeria.

14)  Thomas Mayne pernah dikecam beberapa kali oleh penggemar fanatik kopi kerana cuba membawa perubahan asing di Australia.

15)  Jenis jenis tambahan baru untuk menikmati Milo iaitu Milo Dinosaur (Milo Tabur), Milo Godzilla (Air Milo + Aiskrim) <-- yang ni jangan tanya aku mana nak dapat, aku pun tak tau, dan yang paling common Neslo ( Nescafe + Milo ).

Haa, aku sekarang pun tengah menikmati Neslo. Panas panas gitu. Sedap, meeemang sedap! Hehe


p/s : Oh ya, aku tau korang mesti tak percaya kan sebab aku pernah buat fakta ni dulu. Semua fakta dekat atas ni 100 peratus sahih kecuali yang bermula dengan angka genap. HAHAHA! 

0 Comment: