::Sila Ambil Nombor Anda::

::Jom Baca Entri Menarik Mereka::

20 May 2011

Lidah Pelat

Siapa antara korang semua pelat masa kecik? Baik mengaku cepat. Haha Takde lah, bukan nak kutuk pun. Fenomena pelat ni aku rasa bukan benda yang pelik pun. Pelat yang aku maksudkan nih, pelat tak reti sebut benda betul. Biasanya memang orang pelat lidah waktu kecik kan? 

Entah la, aku sendiri pun tak tau. Tapi kalau ikut pengalaman aku, adik aku , yang bawah aku sorang dengan yang bongsu dua-dua pelat masa kecik. Bila diorang dah besar, ok je pulak. 


Banyak jugak perkataan - perkataan pelik yang keluar dari mulut adik - adik aku ni.Contohnya ada sekali tu masa aku kecik jugak la, dalam darjah 5 kot, adik aku yang sorang lagi nih darjah 1. Diorang baru balik dari main kat padang area rumah aku. Sampai sampai je rumah, terus dia panggil aku.

"Abang Min! Abang Min! Tadi arip nampak penduduk kat padang dah tercabut! "

Aku pun terus jadi terkejut camtu terblur sambil membayangkan apa yang terjadi dekat padang rumah aku tu. Macam macam aku bayangkan, manusia tercabut dua lah dan macam - macam lagi yang boleh dibayangkan oleh seorang budak berumur 11 tahun.

Jadi, demi nak mengelakkan salah faham dalam diri aku, aku dengan adik aku terus pergi balik ke padang tersebut dan aku tanya balik mana penduduk yang tercabut tu. Terus dia tunjuk dekat tempat duduk yang ada dekat tepi padang. 

Laaa, cakap lah tempat duduk. Bukan penduduk. Adeh.

Yang adik aku sorang lagi nih, waktu kecik, kecelaruan bahasa beliau cukup dasyat. Pernah sekali aku ingat adik aku ni nak suruh bapak aku tolong fotostatkan surat beranak sebab cikgu dia nak. Tapi sebab perkataan fotostat tadi tu, dia pergi ganti dengan perkataan apa entah aku tak ingat, sampai sudah bapak aku tak paham.

Apa lagi, naik angin la orang tua tu. Mana tak nya, dah la nak dekat malam, adik mintak benda pelik pulak. Ada dekat sejam lebih bapak aku menganalisis perkara tersebut baru la terbongkar misteri mesin fotostat. Hahaha

Lagi contoh perkataan - perkataan pelik yang adik aku guna,

Toskin/ Setoskin/ Stonjin = Stokin

Swisgum = chewing gum

Gerjah = darjah ( eg: Darjah 4)

Kentakkan = Tingkatan

dan banyak lagi perkataan - perkataan aneh yang keluar dari mulut adik adik aku nih. Tapi nasib baik dah besar dah tau beza kan mana satu misteri, mana satu yang sahih. Haha





0 Comment: